Informační karty a sdělení při zaměstnávání cizinců

! Pozor !

1) Nový validátor a přihlášení přes Identitu občana

  • Validátor (kontrola) XML souborů
    • zkontroluje, jestli váš XML soubor odpovídá požadavkům, a pokud ne, umožní vám chyby opravit
    • kontrolou validátorem snížíte pravděpodobnost, že se vám datová zpráva s XML souborem vrátí zpět s chybovou hláškou a požadavkem na opravu
    • je umístěn v aplikaci XML editoru, kde si nově vyberete buď vytvoření nového XML souboru, anebo validaci (kontrolu) již hotového XML souboru
    • více v Otázkách a odpovědích
  • Přihlášení přes Identitu občana
    • K aplikaci Infokarty je nyní možné se přihlásit nejen datovou schránkou, ale i Identitou občana
    • Využijete jako fyzické osoby (např. v roli zmocněnce), pokud vyplňujete a odesíláte formulář online
    • možnost přihlásit se Identitou občana se zobrazí automaticky při výběru typu online formuláře
    • více informací v Otázkách a odpovědích

2) Od 1. října 2025 máte povinnost hlásit nástup cizince v předstihu!

V souvislosti se zavedením konceptu nehlášené práce dochází k úpravě, která nově ukládá zaměstnavateli povinnost informovat o nástupu (všech) zahraničních pracovníků nejpozději před okamžikem nástupu těchto osob k výkonu práce. Pokud tato povinnost nebude splněna, dopustí se zaměstnavatel přestupku s možností uložení sankce až do výše 3 000 000 Kč.

Bližší informace

3) Byla zprovozněna funkce Storno podaných hlášení.

Lze jej provést zadáním požadavku (pouze v odůvodněných případech a po uvedení základních informací).

Jistě víte, že v případě zaměstnávání cizinců vám vzniká povinnost hlásit tuto skutečnost Úřadu práce ČR. V rámci zlepšování služeb a modernizace úřadu jsme přistoupili k plné digitalizaci tohoto úkonu.

Od 1.7.2024 je zasílání těchto informací možné výhradně jedním z těchto tří digitálních kanálů:

  • Vyplněním formuláře na webu
  • Zasláním XML souboru do datové schránky Úřadu práce ČR
  • Přímou integrací Vašeho informačního systému s rozhraním MPSV

Otázky a odpovědi k informačním kartám

Odpovědi na nejčastější otázky naleznete ZDE.

Vyplnění webového formuláře

Začít

Pro vyplnění webových formulářů je nezbytné přihlásit se pomocí datové schránky nebo Identity občana.

Zaslání XML souboru datovou zprávou nebo kontrola validátorem

Začít

XML editor umožní vygenerovat XML soubor k následnému zaslání na speciální datovou schránku Úřadu práce: 2akmgv5.

V jedné zprávě můžete odeslat maximálně 10 XML souborů.

Svůj vlastní XML soubor si můžete nechat zkontrolovat validátorem.

Pro jakoukoliv jinou komunikaci s ÚP ČR nadále slouží E-mailové adresy a datové schránky pracovišť Úřadu práce ČR.

Přímá integrace na rozhraní MPSV

Všechny potřebné informace naleznete na vývojářském portálu MPSV.

Vývojářský portál

Podání v zastoupení je možné pro subjekty, kterým byla zaměstnavatelem vystavena plná moc k úkonům a službám ČSSZ a Úřadu práce ČR (více na webu ČSSZ).

Storno hlášení zadávejte spolu se základními údaji na Požadavek na storno hlášení | MPSV.

Máte dotaz?

Odpověď pravděpodobně najdete v Otázkách a odpovědích.

Na další obecné dotazy odpovídá Call centrum Úřadu práce ČR:

+420 950 180 000 v těchto časech:
PO + ST: 8:00 - 17:00 | ÚT + ČT: 8:00 - 15: 00 | PÁ: 8:00 - 13:00

nebo zadáním požadavku do formuláře.

Technické problémy (hlášení nejde odeslat, vrací se chyba, něco nefunguje atd.) řeší IT podpora MPSV:

Zadejte požadavek do formuláře a pracovníci IT podpory se Vám ozvou.

Jak jsme dále zasílání zjednodušili?

U agendy Informačních karet se bude nově používat pouze jeden formulář, prostřednictvím kterého budete hlásit jak nástup, tak i odchod vašeho zaměstnance. Pokud při nástupu rovnou uvedete i termín ukončení činnosti (např. při poměrech na dobu určitou), který bude dodržen, nemusíte další kartu zasílat.

Zaměstnancům úřadu odpadne další manuální činnost a budou se moci více věnovat klientům.

Pojďte s námi rozjet pilotní službu

Digitalizace MPSV

Moderní úřad - Kvalitní služby - Spokojený klient